למה צריך מערכות שאיבה?

כיום כבר ידוע כי בתחומי תעשיה ועבודה רבים קיים סיכון לזיהום מחלקיקים מזיקים, ריח ועשן וכי יש הכרח בשימוש במערכות שאיבה לשם שמירה על איכות האוויר בסביבת העבודה.

שירטרוניקס גאה ליבא ולמכור מערכות שאיבה מבית BOFA היצרן המוביל בעולם בתחום ובנוסף מייצר OEM למגוון חברות הלחמה כגון METCALL , DEK.

מערכות שאיבת עשן / ריח / אבק נכנסות לשימוש בתחומים רבים:

    • מערכות סימון צריבה ולייזר – הרחקת חלקיקי זיהום בלתי נראים לעין האנושית, הנפלטים לאוויר בתהליכי עבודה של מערכות לייזר מסוג CO2, בקווי אריזה במהירות גבוהה, מערכות לייזר למוצקים YAG או בטכנולוגיות סיבים אופטיים מתקדמות. תכונות כמו סינון מתקדם, בקרת זרימה ומערכות הפעלה חכמות של יחידות הסינון של BOFA מסייעות ליצרנים להגן על ציוד יקר ערך, לשמר איכות גבוהה ולצמצם זמן השבתה.
    • אלקטרוניקה –מלחמים / הלחמות גל – שואב עשן מותאם לעמדת הלחמה בודדת או עמדות מרובות, הפולטות עשן המכיל חלקיקי רזין וחלקיקים אורגניים הנפלטים בתהליך ההלחמה. חשיפה לעשן הלחמה המכיל חלקיקי Rosin, היא אחד מהגורמים המשמעותיים להתפרצות אסטמה ולגרימת נזק זמני או בלתי הפיך לבריאות. יחידות שאיבת העשן של BOFA המיועדות לתהליכים עם לחץ אויר גבוה או נמוך, כוללות תכונות כמו סינון תלת-שלבי, תכנון זרימת אויר מתקדם ותצוגת מצב הפילטר מאפשרות עבודה בסביבת אויר נקיה ובטוחה.
    • מדפסות – אדי חומרי הדפסה כמו דיו, לקה וחומרי ניקוי עלולים לגרום לנזקים בריאותיים ולכן חשוב שאדים אלו לא ישאפו וכי הכימיקלים לא יבואו במגע עם העור. מערכות BOFA PrintPRO המיועדות לתחום ההדפסה מצוידות בטכנולוגיה ללכידה והרחקה של אדים מזיקים הנפלטים ממגוון רחב של מדפסות, צביעה, ציפוי UV, הדבקות בדבק חם והדבקות בחומרים אחרים הידועים כפולטים חלקיקים מזיקים.
    • הדפסת תלת מימד – הטמפרטורות הגבוהות בתהליך הדפסת תלת מימד, עלולות לגרום לפליטת גזים וחלקיקים למרחב הנשימה של המפעיל. מערכות שאיבה וסינון האויר של BOFA 3D PrintPRO המיועדות לתחום הדפסת התלת מימד מספקות שאיבה יעילה של אדים ועשן. היחידות קומפקטיות ומספקות אויר נקי בסביבת ההדפסה והמפעיל.
    • פארמה ומדיקל – בתחום הרפואי והתרופות קיימים סיכונים בריאותיים רבים. שקילה וטיפול באבקות, עבודה עם כימיקלים, דחיסה וציפוי טבליות, ייבוש כימיקלים בנוזל ובספריי, ערבוב וכתישה ואוורור הסביבה. מערכת FumeCAB של BOFA מציעה פילטר משולב עם טכנולוגית פילטר פחם מתקדמת (ACF). קיימת אופציה לסביבה אנטי סטטית (ESD) ולתהליכי ציפוי שונים.
    • יופי – קוסמטיקה ומספרות – תעשיית היופי מציבה אתגרים בריאותיים רבים כתוצאה מאדים וריחות. מחומרים הנפלטים ממסירי לק לציפורניים, דרך נוזלים ואבק בתהליכי בניית ציפורניים ותהליכי עיצוב שיער המבוססים על קראטין. כל אלה פולטים אדים וריחות שעלולים לגרום לבעיות בעור, אסטמה ובחילה. מערכת PureBEAUTY של BOFA, מספקת פתרון למכוני היופי המשלב מראה מעוצב עם חדשנות. המערכת הכוללת פילטר שתוכנן במיוחד לסביבת מכוני היופי משלבת קיבולת גבוהה, בטיחות לעובדים ומחיר מותאם.
    • דנטלי – מכונים וטכנאי שיניים – האדים הרעילים והחלקיקים הנפלטים בתעשיית השיניים, מעמידים את הטכנאים ואנשי המקצוע בסכנה לעיניים, לעור ולנשימה כמו גם סכנה למחלות כמו אסטמה, מחלות כבד ובעיות פוריות. מערכות DentalPRO של BOFA המיועדות לתעשיית השיניים מיועדות להרחקת אבק מזיק וחלקיקים, באמצעות תכונות כמו פילטר רב שלבי, שליטת מהירות שאיבה וסנסורים לזיהוי חלקיקים.
    • מכאני – אבק לסוגיו השונים – סביבת עבודה מכאנית מציבה לעיתים סיכון בריאותי ובטיחותי. סיכונים אלו כוללים סכנה לעיניים, מחלות נשימה ובעיות עור כתוצאה מרסס אבק הנפלט בתהליך. דגמי ה-DustPRO של BOFA, מרחיקים רסס וחלקיקים הנפלטים בתהליך חריטה מכני, חיתוך, עיבוד חומרים.
    • תחומים אחרים – אדים, עשים ואבק הם האויב של תהליכי העיבוד, ומהווים סכנה לבריאות העובדים, פוגעים בתפוקה דרך זיהום, השבתה, אחזקה נוספת ועלויות נקיון. מערכות השאיבה של BOFA תוכננו להתאמה לסוגי התעשיות השונות על פי החשיפה וסוג הסיכון, תוך שימוש בזרימת אויר , סינון יעיל HEPA ופחם, כולם נשלטים באמצעות מערכת שליטה מתקדמת.

    רשימה חלקית של לקוחות בישראל המשתמשים במערכות – BOFA UK:
    סאני תקשורת-סקיילקס קורפוריישן בע"מ (יבואן סמסונג), פלאפון תקשורת, צורן מיקרואלקטרוניקה, אייל מיקרוגל -הרלי, מיטרוניקס,קומפיולב, גליל מיקרוגלים, טלמיר אלקטרוניקה, או.איי.אס גלובל בע"מ, פלקסטרוניקס, אלקטרה, סילורה פיתוח,אינטל ישראל,אלבריון, הטכניון מכון טכנולוגי לישראל, מלמ- חטיבת מערכות טילים וחלל, סולקון , אודיו קודס, CPC, SanDisk, KLA, משרד הביטחון ,סיסקו ,סי.אי.טי ערד בע"מ, USR אלקטרוניקה, סיסקו, פישמן טכנולוגיות תרמיות וכו'.

    קישורים:
    הנחיות משרד הבריאות – לגבי הסכנות הבריאותיות בתעשיית השיניים

    Electronics News May 2001 – Filter Down to stop harmful fumes

    1_Executive Health and Safety – Controlling health risks from rosin (colophony) based solder fluxes

    2_Executive Health and Safety – Controlling health risks from rosin (colophony) based solder fluxes

    3_Executive Health and Safety – Controlling health risks& from rosin – colophony

אז מה זה בכלל "חדר נקי" ?

"חדר נקי" הוא המונח המקובל לתיאור סביבה סטרילית אשר בה אנו מבקשים לייצר סביבה נוחה ככל שניתן ללא הפרעות של גורמים מזהמים, ליצור תקין של מוצרים או לביצוע תהליכי יצור אחרים.

בחברת שירטרוניקס מתמחים במתן פתרונות לחדרים נקיים – החל מבניית חדרים נקיים בסטנדרטים גבוהים, דרך מכונות וריהוט מותאם העומדים בכל התקנים המחמירים של חדרים נקיים ועד לבוש וציוד מתכלה המתאים לשימוש בחדרים נקיים.

רקע הסטורי

חדרים נקיים פותחו בארצות הברית בתחילת שנות השישים, כאשר נתגלה בעקבות מחקרים כי זיהום חלקיקים, גם בגדלים קטנים במיוחד הפריע בתהליך יצירת מוצרים ופגע ברמת האמינות של תהליך היצור. מטרת החוקרים הייתה לבדוק את האפשרות לשיפור תהליכי היצור באמצעות ניטרול גורמים סביבתיים ואת השפעתם על תהליכי יצור שונים.

החוקר ווילס ג' וויטפלד, רשם לזכותו את המצאת "החדר הנקי", חדר אשר בעיקרון הגדרתו תלוי בזרם אוויר בלתי ישיר. ווטיפלד וצוותו אחראים על בנייתו של החדר הראשון בשנת 1961. עקרונותיו של וויטפלד הפכו עם השנים לאבן הבוחן בקביעת הרף והתקנים הסטדנרטיים לנושא אשר הופיעו מאוחר יותר. לאחר הוכחה מחקרית של העיקרון אשר הוכח כמספק סביבה נקייה עם ניקיון גבוה מזיהום, נקבעו תווי התקן הראשונים לנושא בשנת 1995 והוגדר המונח "זרם למינארי" אשר אומץ כדי לתאר את פעילות המערכת.

זיהום יכול להיגרם כמעט מכל דבר הנישא באוויר: אבק, בקטריות, עשן סיגריות, טבק, חול, שאריות שיער, קילופי עור, סיבי טקסטיל ועוד.

בעוד שבאופן היסטורי, התעשיות אשר יצאו נשכרות כתוצאה מעבודה בחדרים סטרילים, היו בעיקר תעשיות עתירות ידי כגון תעשיית האלקטרוניקה, הטילים ומחקרי החלל הרי שאט אט החלו תעשיות רבות לאמץ את עיקרון ה"חדר הנקי" ליצירת סביבת עבודה סטרילית אשר שיפרה את איכויות היצור של מוצרים שונים.

היחידה התקנית בעזרתה נמדד היום זיהום חלקיקי נקראת מיקרומטר[מיקרון], והוא הוגדר כיחידת האורך השווה ל 11000 של המילימטר או 0.00039 של האינץ'[למידה אמריקאית], כלומר 39 יחידות של החלק המיליון של האינץ'.

מהי אם כן ההגדרה של חדר נקי?

על מנת לזכות בתו התקן של "חדר נקי", אשר בו מבוצע פיקוח קפדני של סטנדרטים במונחי לחץ אוויר ולחות יש לייצר סביבה ארש בה מוכנס אוויר רק דרך מסננים מיוחדים הנקראים: "מסנני חלקיקים", כלומר פילטרים. רמת הבקרה בה ניתן להגיע בחדר כזה יכולה לעמוד על עד 99.7% אוויר המוגדר כנקי מחלקיקים של 0.1 מיקרון או חלקיקים גדולים יותר.
את זאת משיגים על ידי הבטחה תמידית של לחץ אוויר בתוך החדר הנקי הגבוה יותר מן הלחץ בסביבה החיצונית לחדר וכמו כן על ידי כניסה ויציאה מבוקרת של אנשים רק דרך חדר כניסה מבוקר.

כמה מילים על זרימת אוויר ולבוש העבודה בחדר הנקי:

קיימים שלושה סוגים שונים של זרימת אוויר בחדר הנקי אשר נחשבים למקובלים:

1. זרימת אוויר למינארית אופקית.
2. זרימת אוויר למינארית אנכית.
3. זרימה למינארית אנכית חלקית.

ימיו הראשונים של החדר הנקי נעשו ב"תכנון פתוח". כיום, התועלת הנוספת של הרכבה, מילוי או ריכוז תחת תחנות עבודה בזרימה למינארית , מוכרים בצורה רחבה, והמתקנים הללו נפוצים ביותר בסידור הן אנכי או אופקי של זרימת אוויר.

אז כיצד מתלבשים בחדר נקי?
חשיבות הדרישות מבגדי העבודה בחדר הנקי הינה קריטית לתפקודו התקין ולשמירת סביבת העבודה הנקייה ברמה גבוהה, להלן כמה כללים חשובים בנושא שראוי לאמצם:

  • סיבים לא-תלישים
  • מבנה בד מהודק על מנת להמעיט למינימום מעבר אבק או סיבים מהגוף הלובש או הבגדים התחתונים.
  • התיל האינדבידואלי של החומר חייב להיות חזק ככל האפשר על מנת להפחית חיכוך וגזירה.
  • מינימום תפרים, ואלה הקיימים חייבים לעטוף לגמרי את הקצוות הגסים של הבד.
  • המלבושים צריכים להיות חופשיים על הגוף כדי למנוע חיכוך עם הביגוד התחתון.
  • המלבושים צריכים להיות ללא כיסים, חגורות או שטחים תחובים או מקופלים.
  • הבד צריך להיות עם שזור עם חוטים אנטיסטטים כדי למנוע היוצרות חשמל אנטי סטטי.
  • הבד צריך להיות עם אפיוני ספיגה טובים לנוחיות אישית.
  • כל אדם הנכנס לחדר הנקי חייב ללבוש , בכל זמן, את ביגוד החדר הנקי במלואו.
  • יש ללבוש את כל הפריטים הנדרשים לפי הוראות התפעול הספציפיות של המפעל.
  • יש להחליף את הביגוד בהתאם לתדירות ולזמנים המוגדרים לכל סוג חדר נקי.
  • כל פריטי הביגוד חייבים להיבדק לפני כל החלפה אם אין בהם קצוות מכווצים או בלויים.
  • אין ללבוש ביגוד חדר נקי מחוץ לאזור החדר הנקי.
  • מגפים, ברדסים, חלוקים, סרבלים כובעים וכל פריט אחר חייבים להיות מהודקים ורכוסים לפי השיטה הנדרשת , בכל זמן השהות בחדר הנקי.
  • יש להשתמש בהתאם להוראות בכפפות, כיסוי פה (זקן) ,כיסוי שיער ומשקפי בטיחות.
  • כאשר לא בשימוש , אין להרשות שביגוד החדר הנקי יבוא במגע עם כל זיהום אפשרי.
  • השיער חייב להיות תמיד אסוף מתחת לכיסוי הגנה. אין להרשות שיער חשוף בחדר הנקי.
  • הביגוד האישי הלבוש מתחת לביגוד הנקי לא יהיה מחומר תליש כגון אנגורה, סוודר שעיר או כל חומר דומה.
  • אין ללבוש מתחת לביגוד החדר הנקי בגדי-רחוב מיוזעים או מלוכלכים.

מהם כללי העבודה בחדר החלפת הבגדים לפני הכניסה ל"חדר הנקי"?

    • לפני כניסה לשטח הנקי של חדר ההחלפה יש להסיר את בגדי-הרחוב העודפים (כגון מעילים, סוודרים וכד'.) ולאכסן אותם בתאים המיועדים לכך.
    • יש לנקות את הנעליים בעזרת הציוד המיועד לכך בהתאם לנוהל המקומי.
    • בדוק ויזואלית שכל הזיהומים כגון בוץ, חול ולכלוך אחר, אומנם הוסרו מכל חלקי הנעל, כולל רצועות התפרים והשקעים שבין הסוליה לעקב.
    • יש לעבור ב"מקלחת האוויר". בתוך ה"מקלחת" יש להסתובב באיטיות תוך כדי הרמת והורדת הידיים.
    • ישנם חדרים נקיים בהם יש כבר בחדר ההחלפה לנעול ערדליים/ מגפיים. בכל מקרה יש לפעול בחדר ההחלפה לפי נוהלי החברה.

זכרו! שמירה על עקרונות הלבוש בחדר הנקי בקפדנות תוביל לשימור סביבת העבודה הסטרילית ותמנע פגיעה בה!

עשרת הדיברות של החדר הנקי:

לאחר שיצרנו את סביבת העבודה של "החדר הנקי", לא תמה עבודתנו… הקמתה של סביבת העבודה הנקייה איננה פותרת את משתמשיה מרמת אחזקה גבוהה שלה ומהקפדה על כללי עבודה נוקשים על מנת למקסם את תוצאותיה. בשורות הבאות ננסה להסביר בצורה מפורטת, כיצד אנו שומרים על יעילות תפוקות החדר הנקי ואורך החיים שלו.

1. רק אנשים מורשים יוכלו להיכנס למתחם החדר הנקי
אף אדם לא יורשה להיכנס לחדר הנקי מבלי שעבר הכשרה קודמת. מנהל החדר הנקי הוא היחיד המורשה לאשר כניסת עובדים לחדר.
מדוע? פעילות החדר הנקי ושמירה על תקינותו מחייבת שמירה על כללי עבודה קפדניים, חריגה מהם על ידי עובד לא מיומן, בשוגג, עלולה לפגוע ביעילות ובתקינות החדר כולו.

2. בחדר הנקי יהיו חפצים מאושרים בלבד הנדרשים לצורך עבודה בחדר
לא יוכנסו למתחם החדר הנקי דברי קוסמטיקה, מוצרי טבק, ממחטות אף, בד או נייר, מזון, משקאות, ממתקים, עפרונות מכאניים, בשמים, שעונים, תכשיטים, ווקמן ומכשירי רדיו, טלפונים, אוכל, מסרקים, מברשות שיער וכל דבר עשוי נייר רגיל. אך ורק ניירות שעברו למינציה רשאים להיכנס אל מתחם החדר.
מדוע? כל המוצרים הרשומים לעייל מוגדרים כמזהמים ועלולים לפגוע בסביבה הנקייה בחדר הנקי באופן מיידי.

3. רק כלי עבודה מאושרים ונקיים יכנסו לחדר הנקי
רק עלי עבודה שעברו אישור ותהליך הניקוי הנדרש עבור סביבת העבודה יוכנסו לחדר. לא יהיו בחדר חפצים אחרים מלבדם.
מדוע? כלי עבודה שלא אושרו ולא עברו את התהליך המתאים יהוו מקור זיהום מיידי עבור סביבת החדר.

4. יש לכסות את כל הבגדים הרגילים בביגוד יעודי לחדר נקי
בחדר הנקי כולם חייבים להיות במדים אשר יועדו לעבודה בסביבת החדר מעל בגדיהם הרגלים.
מדוע?- ביגוד החדר הנקי המאושר מונע זיהום העלול להגיע מהאדם ומבגדיו אל המוצר.

5. יש לחבוש כיסוי ראש
בחדר הנקי יש לחבוש תמיד כיסוי ראש. אין לחשוף חלקים מהשיער או מהקודקוד בתוך החדר הנקי.
מדוע? חלקים חשופים בראש, ו/או שערות, הם גורם מזהם שיש להימנע ממנו לחלוטין בסביבת החדר הנקי.

6. על כל הנכנסים לחדר הנקי לעבור במקלחת אוויר
יש להסתובב באיטיות לפחות שלוש פעמים בתוך המקלחת באיטיות ואין לפתוח את דלת המקלחת של החדר הנקי.
מדוע? מקלחת אוויר מונעת הכנסה של חלקיקים מזהמים אל החדר הנקי.

7. שמור את הדלת המחברת בין החדר הנקי לאזור ההלבשה סגורה
אין לפתוח את הדלת המפרידה בין האזורים הללו בשם מקרה שהוא, לא לצורך שיחות ולא לצורך הכנסת חפצים.
מדוע? פתיחה שכזו שמה את כל מאמצי מניעת הזיהום ללעג, שכן היא מנטרלת את תהליך הניקוי אותו מבצעים המתלבשים ומבטלת את ההפרדה בין שני החדרים.

8. אל תפתח לעולם את הבגד הנקי בתוך החדר הנקי
אין לחשוף חלקים לא נקיים בתוך החדר הנקי על ידי חשיפה של הבגדים אותם אנו לובשים מתחת לחדר הנקי.
מדוע? מקורות זיהום שונים עלולים להתפרץ אל תוך החדר הנקי כתוצאה מפעולה זו.

9. חדר המעבר אינו מחסן !
אין לאחסן ציוד לא מורשה או כל דבר אחר בחדר המעבר. על חדר המעבר להיות ריק מחפצים.
מדוע? חפצים המושארים כלאחר יד בחדר המעבר עלולים לצבור אבק, אלו מקורות זיהום פוטנציאלים.

10. שמור על זרימת אוויר טובה
אל תחסום לעולם את זרימת האווירה ואל תיצור התקהלות בסביבת העבודה של החדר הנקי.
מדוע? המוצר חייב לקבל אוויר ישירות מתוך הפילטרים המותקנים בחדר הנקי, התקהלות או חסימת עלולה לשבש את התהליך כולו ולפגוע באיכות תהליך העבודה על המוצר.

שמירה על עשרת הדיברות של החדר הנקי, מבטיחה סביבת עבודה נקייה, בטוחה ומעל לכל יעילה, המנצלת את יתרונות החדר הנקי ושומרת על תקינותו לאורך זמן.

מאמר זה נכתב ע"י מיקי הסה – מנכ"ל יוניקלין מקבוצת יונידרס 

קישורים:
מאמר – ניטור חלקיקים בחדרים נקיים בתעשיית הפרמצבטיקה