דסיקטורים – סוגים ושימושים

ארונות דיסקטורים, או תאי ייבוש, הינם מתקני אחסון העשויים מאלומיניום או פלסטיק עם דלת מזכוכית, מהווים דרך חסכונית ואמינה לשמירה על מוצרים או חומרים רגישים ללחות, כגון תמיסות או אבקות, ריאגנטים, מוצרי מעבדה או רכיבים אלקטרוניים, תוך כדי ייבוש הפריטים המאוחסנים ממולקולות מים ומניעת חדירת הלחות וחלקיקי האבק מהאוויר אל חלל האחסון.

ארונות דסיקטורים מכילים תאים מבודדים ואטומים מפני האוויר ומערכת בקרת הלחות, ופועלים על אחד מארבעה סוגים של מנגנוני הייבוש: סטנדרטי, אוטומטי, גז או ואקום. כדי לייצר תנאי אחסון אופטימאליים, יש לבחור במנגנון דסיקטור שמיועד לסוג הספציפי של התכולה שתאוחסן בו, ולאופן מטרות וסביבת העבודה. מנגנון הייבוש סופג את חלקיקי הלחות באמצעות חומרי הספיחה, חנקן או וקאום.

דסיקטור Auto Dry Electric

סוגי דסיקטורים

דסיקטור סטנדרטי

דסיקטור זה מהווה מנגנון נייד, נוח וחסכוני, המבוסס על תפעול ידני, תוך כדי ספיגת מולקולות מים  מהאוויר באמצעות חומר סופח לחות (כגון סיליקה ג'ל, פחם פעיל ועוד). כאשר הלחות מצטברת ביחידה, יש לחדש את הפעילות של המנגנון על ידי החלפת החומר הסופח באופן ידני.

דסיקטור אוטומטי

דסיקטור זה בנוי עם מערכות חשמליות של חימום ואוורור, כאשר שני המנגנונים מייצבים את הטמפרטורה הנדרשת לאחסון ולייבוש התכולה באופן אוטומטי, כדי למנוע הצטברות הלחות. על כך, המערכת מאזנת את רמת הלחות ללא צורך בתפעול ידני. היתרון המרכזי של המנגנון הינו הנוחות, המאפשרת אוטומטיזציה כמעט מלאה. כמו כן, המנגנון מציע שליטה גבוהה במיוחד ברמת הלחות בהתאמה מושלמת לצרכי סוג התכולה ספציפית, תוך כדי הפעלה של מחזור הייבוש על בסיס פרקי זמן שהוגדרו מראש. המערכת משתמשת בחומרי הספיחה מסוג ג'ל, המספקים לאלפי מחזורים.

דסיקטור גז

דסיקטור הפועל באמצעות זרימה איטית ויציבה של גז (בדרך כלל חנקן יבש) המיועד להשגת תנאי לחות נדרשים בזמן מהיר במיוחד. מנגנון זה מתאים במיוחד לשימוש בארונות דסיקטורים בחדרים נקיים, מכיוון שהוא מונע חדירה של חלקיקי האבק ומיקרואורגניזמים אל תוך המיכל. הארון ניתן לשימוש גם עם חומרי ספיחה רגילים כאשר סוגרים את השסתומים ומפסיקים את זרימת הגז.

דסיקטור ואקום

מבוסס על תהליך הסרת חלקיקי האוויר והלחות מהחלל על ידי הפעלת משאבת ואקום. דסיקטור ואקום מיועד לייבוש מלא של תכולה הרגישה לנזקי האוויר. מנגנון זה נמצא בשימוש בתוך חדרים נקיים מכיוון שגם הוא, בדומה לדסיקטור גז, מונע באופן אבסולוטי חדירה של חלקיקים מזהמים מהאוויר. כמו כן, ניתן להשתמש במנגנון עם חומרי ספיחה רגילים כאשר סוגרים את השסתומים ומפסיקים להפעיל את המשאבה.

דסיקטור Nitrogen Dry

כיצד לבחור ארון דסיקטור?

על מנת לבחור את ארון הדסיקטור, תחילה יש להחליט מהו מנגנון הייבוש הנכון עבור הצרכים שלכם. לכל אחת מהשיטות ישנם יתרונות וחסרונות. כך, דסיקטור סטנדרטי אומנם חסכוני ביותר, אך דורש תחזוקה קבועה להחלפת החומר הסופח לאחר הצטברות הלחות. דסיקטורים חשמליים פועלים על אוטומט ואינם מצריכים פיקוח אנושי אינטנסיבי, אך עלותם בדרך כלל גבוהה. מנגנוני גז וואקום מאפשרים תנאיי ייבוש מלאים, עם רמת לחות נמוכה וללא כניסה של חלקיקים מזהמים, אך דורשים תחזוקה קבועה ועלותם יקרה.

לאחר בחירת המנגנון, יש להתייחס לפרמטרים נוספים של ארונות דסיקטורים: גודל, משקל ומבנה הארון. כדי להחליט מהו הגודל האופטימלי, יש לשקול את הפריטים המיועדים לאחסון ולספור את כמותם. כמו כן, יש למדוד את החלל שבו יעמוד הארון. לאחר מכן, יש לחשב מהו העומק האופטימלי של המדף וכמה מדפים אמור להכיל הארון.

ארונות ייבוש מוצעים בצורה מלבנית או עגולה. הצורה העגולה מאפשרת הצבת מדף אחד בודד התחום בקצה בצורת כיפה למעלה, ליצירת מרחב אנכי נוסף. הצורה המלבנית מציעה תנאי שימוש נגישים וקלים, עם קיבולת אחסון גדולה יותר. ארונות מלבנים יכולים להכיל מספר מדפים, שלעיתים קרובות ניתנים להתאמה אישית.