ניקוי חדרים נקיים

חדרים נקיים אינם מוגנים באופן מלא מזיהומים, גם כאשר מקפידים על נהלי עבודה תקינים. החלקיקים המזהמים חודרים אל החדר הנקי כאשר הם "מתחבאים" על גופם של העובדים או על דפנות האריזות של פרטי הציוד וכלי המעבדה.

 ישנן מספר רב של טכניקות ניקוי המיושמות בחדרים נקיים, אך אין שיטה אחת המתאימה לכולם. בבחירת מערך הסטריליזציה, יש לקחת בחשבון פרמטרים אינדיבידואליים של חדרים נקיים, בהתאמה לסוג החדר, רמת החלקיקים המותרת, סגנון הפעילות המתבצעת בו וסוג החומרים הפעילים הנמצאים בתוכו. כך למשל, שיטת ניקוי לחדרים נקיים שמיועדת למעבדות לייצור צ'יפים אלקטרוניים, לא תהיה אפקטיבית ואף מזיקה עבור מעבדה כימית. מערך סטריליזציה בלתי מותאם לצרכי החדר, לא רק שלא  יסיר את הזיהום, אלא שלעיתים יחמיר את המצב, על ידי פיזור חלקיקים בחלל המעבדה.

 

כיצד מבצעים ניקוי, טיהור וחיטוי של חדרים נקיים?

מערך הניקוי של חדר נקי קובע באילו נהלים וחומרים יש להשתמש עבור המעבדה הספציפית. לכן, יש להתאים את מערך הניקוי לסוג המעבדה, סוג הפעילות המתבצעת בה ורמת החיטוי הנדרשת על פי התקנים. כך, עבור חדרים נקיים עם כמות חלקיקים קטנה מותרת (ISO 14644  דירוג  5 – 7), יש להשתמש בחומרי חיטוי סטריליים, בעלי מאפיינים הבאים:

  • ניטרליות חשמלית, ללא יונים
  • בתקן GMP
  • לא הקצפה

שיטות ניקוי בסיסיות לחדרים נקיים

ניקוי יבש מתבצע באמצעות ניגוב של משטחי עבודה באמצעות מטליות ומגבונים העשויים מחומרים עמידים, אשר יאספו את חלקיקי הלכלוך והמיקרואורגניזמים בלי לפרק אותם לסיבים ולפזר אותם באוויר. ההחלטה האם להשתמש במגבונים מפוליאסטר או מכותנה תלויה בסוג המעבדה ובסוגי החומרים המזהמים הקיימים בה.

ניקוי רטוב מסיר את החלקיקים המזהמים באמצעות נוזל חיטוי כימי. במקרים רבים, שיטה זאת יעילה יותר מאשר ניגוב יבש, אשר עלול להזיז את המזהמים ממקום למקום ולפזר אותם באוויר. פתרונות ניקוי רטוב כוללים מגוון רב של אפשרויות. הבחירה בחומר הנכון תלויה בסוג המשטחים הממוקמים בחדר ובמטרות החיטוי והסטריליזציה.

ביגוד לחדרים נקיים

שיטות ניקוי בדרגת סטריליזציה גבוהה

שיטות הניקוי היבשה והרטובה מקנות רמת חיטוי בסיסית שלרוב לא מספיקה לסטריליזציה של חדרים נקיים בדירוגים גבוהים. על מנת לבצע חיטוי של חדרי ניקוי ברמה גבוהה, לעיתים משתמשים במנגנוני ניקוי מורכבים יותר. כך, בחדרים שמצריכים סביבה א-ספטית, משתמשים לעיתים בתהליך המבוסס על קרינה אולטרה סגולה, בעיקר כדי לחטא אזורים גדולים. שיטה זאת משמידה את ה – DNA של המיקרואורגניזמים המזהמים והופכת את הפטוגנים לבלתי מזיקים. ניקוי חלקים של מכשירי אוטקלב מצריך תהליך אידוי המתבצע באמצעות לחץ גבוה הגורם לעליית הטמפרטורה של המים למעל נקודות הרתיחה. שיטה זאת מאפשרת השמדת רוב הפטוגנים.

מערכות VHP (חיטוי באמצעות אידוי מי חמצן) משתמשות בתמיסה ספוריידלית, אותה מורחים על משטחי המעבדה או הציוד. ניתן להשתמש במכשיר VHP במעבדות המייצרות חלקים אלקטרוניים רגישים, על מנת לנטרל באופן מהיר ואפקטיבי חומרים ביולוגיים ופטוגנים בסיווגים III  – IV. יחידת VHP   מתאימה הן לשטחי מעבדה גדולים והן לפריטים קטנים, כגון כלי עבודה, ציוד מגן ועוד. עם זאת, מימן במצב מחומצן מזיק לבני אדם בעת שאיפת האוויר, ולכן יחידות VHP צריכות לפעול רק במהלך השעות בהם החדר אינו פעיל וריק מהעובדים.

אם המשטחים או הציוד רגישים ללחות, ניתן לבצע חיטוי על ידי הליך "ההתפוצצות" של קרח יבש שאינו נפגע בסביבה עשירה בחנקן. אקדחי קרח יבש בעלי דיוק גבוה מפעילים זרם אינטנסיבי ולחץ של פחמן דו חמצני (CO2) כדי לפרוק חלקיקים. כתוצאה מכך, כל המזהמים  נסחפים החוצה על ידי זרם האוויר.

להסרת חלקיקים בממדים מיקרונים, משתמשים בתכשירי ניקוי על קוליים בתדר גבוה. שיטה זאת מסוגלת להתמודד עם תשתיות רגישות במיוחד ועם ציוד תפעולי מורכב, ללא גרימת נזק. גלי הקול יוצרים בועות בתמיסות נוזליות על בסיס כימי, אשר כאשר מתפוצצות, משחררות אנרגיה "לקרצוף" משטחים. לקבלת תוצאות ניקוי חזקות אף יותר, ניתן לשלב תהליך זה עם יצירת חום גבוה.

שימוש בוואקום הינו הליך מקובל לניקוי חדרים עם דרישות סטריליזציה גבוהות. שאיבת האילוח מתבצעת באמצעות מסנני HEPA או ULPA, אשר לוכדים חלקיקים מזהמים ומסלקים אותם מהאזור המבוקר. תוספים מתחלפים עבור מערכות שאיבה מאפשרים להגיע לאזורים קשים כגון פינות ונישות מוסתרות, ולנקות משטחים בעלי טקסטורה לא אחידה.  

שאיבת החלקיקים מתאימה לניקוי חומרים וחפצים מסוכנים, המכילים חוטי מתכת לחיבור הארקה ומנועים ללא מפוחים, על מנת למנוע התפוצצות של חלקיקי האבק או נוזלים דליקים. 

טיפים לניקוי אפקטיבי של חדרים נקיים

  • יש לבצע ניקוי חדרים נקיים על ידי תנועות מבוקרות איטיות, תוך כדי וידוי שהאילוח אינו מתפזר בסביבה. כאשר מנגבים את המשטחים באמצעות מגבונים, יש להשתמש בתנועה רציפה וחוזרת, ללא שינויים בכיוון או בעוצמת הלחץ. זאת כדי למנוע היווצרות קשרים אלקטרוסטטיים, המושכים חלקיקים.
  • על מנת למנוע חשיפה למזהמים המגיעים מבחוץ, יש לחטא כל פריט ציוד, כלים, חומרים ובני האדם לפני הכניסה למעבדה.
  • כדי למנוע הצטברות חומרי האילוח, יש להפעיל מאוורר תעשייתי במהלך הניקוי.
  • בשמירה על ניקיון הרצפה, אשר נחשבת למשטח שמזדם בקלות רבה בשל כוח המשיכה המושך את המזהמים מטה, יש להשתמש עם חומרי ניקוי מיוחדים לנעליים של העובדים ובמחצלות שנדבקות לרצפה כמו שטיחים דביקים. חשוב לנקות את הרצפה בסוף מערך החיטוי, כדי לאסוף חלקיקים שהתפזרו עליה במהלך ניקוי המדפים, הציוד והמשטחים הגבוהים. 

ניקוי חדרים נקיים