ציוד מתכלה לחדר נקי

התפקיד המרכזי של החדר הנקי הינו מניעת החדירה של חלקיקים הנמצאים באוויר ועל הרצפה אל החומרים הרגישים שמשתתפים או מופקים בתהליך הייצור. ללא הפעלת תהליכי ניקיון של חדר נקי, הייצור יסבול מפגיעה של מזהמים מסוגים שונים (חלקיקי אבק החודרים מהסביבה החיצונית או נוצרים בתוך החלל הפנימי, לכלוך על בגדי העבודה, גזים, תוצרי נשימה אנושית, ועוד), וכתוצאה, המוצר הסופי יציע איכות ירודה.

בין שלל תחומים המצריכים תנאי חדר נקי נמנים: ייצור רכיבים אופטיים, משולבים מעגלי מוליכים למחצה, ממשקים לאחסון נתונים, כגון דיסקים קשיחים, מעגלים היברידיים, רכיבים מיקרו-מכניים ועוד.

על מנת לתחזק את מערכי הניקיון והתפקוד הכללי של חדר נקי, משתמשים בשלל מוצרים פיזיים, חלקם מיוצרים מחומרים מתכלים – טקסטיל ונייר.

 

ציוד מתכלה המיועד לחדר נקי משמש הן למטרות ניקיון וסטריליזציה והן לצורך שמירה על סדר וארגון ומעקב עבודה. בין שלל האביזרים המתכלים (כגון ביגוד לאנשי צוות, כפפות ומוצרי בד ונייר), השימושיים ביותר הינם מטליות לחות וגיליונות נייר מסוגים שונים.

מתכלים לחדרים נקיים

ניקוי משטחים באמצעות ניגוב מיושם בתרבות האנושית כבר אלפי שנים. על פניו, בעידן הדיגיטלי, השימוש בנייר בתחומים רבים כבר אינו רלוונטי. לא כך בתעשיית הניקיון. גם היום, למרות שלל פיתוחים טכנולוגיים המיועדים לניקיון, הניקוי על ידי מטליות בד או נייר עדיין נחשב לאפקטיבי, מהיר ונוח ביותר. לכן, ברחבי העולם מיוצרים כיום מיליארדים של מטרים מרובעים של חומרי גלם מסוג בד או נייר המשמשים לצרכי ניקיון והיגיינה. הערך הכלכלי של מטליות לחדרים נקיים ולמעבדות מוערך במיליוני דולרים. שיטות הניגוב הועלו לרמה טכנית גבוהה ביותר, על מנת להתאים לשלל תעשיות, ביניהן פרמצבטיקה, אופטיקה, חשמל ומחשבים, והביקוש למוצרי ניגוב המיועדים לחדרים נקיים בתעשיות אלה עולה משנה ולשנה.

כמו כן, למרות שתיעוד ועיבוד הנתונים נעשה היום לרוב באמצעות המחשבים, בחדרים נקיים השימוש בנייר, במגוון צורותיו, עדיין רלוונטי. כך למשל, לכל מכשיר פיזי שממוקם בחדר נקי מצורף גיליון נייר עם מידע אודותיו, הכולל הנחיות מפורטות, ולעיתים נדרשים עובדי המעבדה למלא טפסים בכתב יד, על מנת לנהל מעקב עבודה קפדני.

המוצרים המתכלים לצריכה בחדרים נקיים

מטליות לחות

  • מטליות סטנדרטיות – לספיגת נוזלים, פינוי חלקיקים, הסרת שמנים, משחות וצבעים, ניקוי משטחי עבודה או ריהוט החדר הנקי, משטחי זכוכית וכלים.
  • מטליות לניקוי מכשירים – לניקוי מכשור מעבדה ומכונות, תאים נקיים, מנדפים, תאים למינאריים ועוד.
  • מטליות אופטיות – לניקוי משטחי זכוכית אופטיים, מראות וממשקים עם משטחים מלוטשים
  • מטליות לניקוי רצפות – להסרת לכלוך וניקוי חלקיקים מזהמים מהרצפה של חדר נקי.

מוצרי נייר לחדר נקי

נייר לשימוש בתור מדריכים ופרוטוקולים פועלים של פרטי ציוד בחדרים נקיים, הנדרשים לצורך הנחיות שימוש, תקנות בטיחות, מפרטים של נתונים טכניים, בדיקות וטפסי מעקב. גיליונות נייר אלה מיוצרים בגודל A5, A4, A3 ולעתים הם מחוברים יחד כמחברות יומן.

מוצרי נייר לחדרים הנקיים מיועדים לשלל פעילויות לוגיסטיות, למידע שימושי ולשמירה על סדר וארגון. כך למשל, עובדי המעבדות משתמשים בסימניות להפרדה בין דפי הסבר והנחיות, בכיסוים קשוחים להגנה על תכנים כתובים, בפתקים לרישום הערות ותזכירים ובמחברות עם כריכה אחורית למיון וצפייה נוחה. 

ציוד מתכלה לחדק נקי