קטר אנטי סטטי

לקטלוג קטרים אנטי סטטיים >

בעבודה עם מכשירים אלקטרוניים יש חשיבות עליונה לדיוק. כל טעות קטנה עלולה לגרום לנזק משמעותי למכשיר או לרכיבים שבתוכו ולגרום לצורך בתיקונים יקרים או ביצוע מחדש. על כך, ייצור רכיבים אלקטרוניים רגישים מצריך שימוש בכלים מיוחדים שמסוגלים לבצע עיבודי מתכת באופן מדויק וזהיר. כלי אחד כזה הוא קטר אנטי סטטי, שמבצע חיתוך ברמת הדיוק הגבוהה ביותר תוך כדי מניעה מחשמל סטטי לפגוע ברכיבים אלקטרוניים.  

כיצד חשמל סטטי פוגע ברכיבים אלקטרוניים?

מטען חשמלי נוצר על ידי חיכוך בין חומרים או על ידי הפרדה ביניהם לאחר החיכוך. חשמל סטטי יכול להצטבר על פני השטח של הרכיבים, וכאשר הם באים במגע עם מוליך, כמו רכיב מתכת בציוד אלקטרוניקה, המטען מתפרק ויוצר גל חשמל פתאומי. גל זה עלול לגרום להתחממות יתר של הרכיב. הפריקה האלקטרוסטטית פוגעת בשבבים, טרנזיסטורים ומעגלים משולבים על ידי שינוי של תכונות חשמליות של רכיבים אלקטרוניים או באמצעות פגיעה בשכבות הבידוד שמצפות את הרכיבים כדי להגן עליהם.

קטרים אנטי סטטיים

כיצד פועל קטר אנטי סטטי?

כאמור, קטר אנטי סטטי הוא כלי שנועד לביצוע חיתוכים מדויקים במתכות לייצור רכיבים אלקטרוניים. הקטר מונע הצטברות ופריקה של חשמל סטטי על ידי פיזור של מטענים חשמליים ומגן על הרכיבים מפני הפגיעה  במהלך החיתוך. הפיזור נעשה על ידי שימוש בחומרים מוליכים או מתפזרים, המאפשרים למטען החשמלי לזרום דרכם ואל האדמה. כך למעשה הקטר מונע מהמטען להצטבר על הכלי ולעבור לרכיב האלקטרוני הנחתך.

לקטרים אנטי סטטיים יש בדרך כלל ציפוי, או שכבת חומר מגן על הידיות או הלהבים המוליכים או מתפזרים. הציפוי מורכב ממגוון חומרי גלם, כגון סיבי פחמן או חומר פולימרי מוליך אחר. ציפוי זה מספק נתיב למטען החשמלי לזרום דרך הכלי ואל האדמה, מונע את הצטברות המטען שעלולה לגרום נזק לרכיב האלקטרוני.

קטרים אנטי סטטיים מסוגלים לבצע חיתוכים מדויקים ביותר על ידי שילוב של מספר תכונות המסייעות למזער את הסיכון לנזק ברכיבים אלקטרוניים. כך, הקטרים מצוידים בלהבים חדים שעשויים לרוב מפלדה איכותית או מחומרים חזקים אחרים העמידים בפני קורוזיה המגנים מפני הבלאי. להבים אלה דקים וצרים באופן מיוחד ומסוגלים לחתוך חומרים קטנים ועדינים בלי לפגוע ברכיב. הקצה של הלהב עדין וחד אפילו יותר ויכול להגיע למרווחים זעירים שבתוך החומר.  

דגמים מסוימים של קטרים אנטי סטטיים עשויים מחומרים לא מגנטיים, כמו קרמיקה או טיטניום. תכונה ייחודית זו הופכת אותם לאידיאליים לעבודה עם רכיבים אלקטרוניים רגישים שמושפעים משדות מגנטיים.

על כך, שני האפיונים המרכזיים של קטר אנטי סטטי הינם ההגנה על רכיבים אלקטרוניים מפני הנזק שנגרם מחשמל סטטי והדיוק האבסולוטי ביכולת החיתוך. החשיבות של חיתוך מדויק באופן מוחלט עולה אף יותר כאשר העבודה נעשית על מרכיבים קטנים ועדינים במיוחד, אשר עלולים להיפגע גם בסטייה המזערית ביותר.

בשל השילוב בין הגנה בפני חשמל סטטי ודיוק אופטימלי, קטרים אנטי סטטיים נחשבים לכלים יעילים במיוחד, המאפשרים לבצע חיתוכים במהירות גבוהה, באופן איכותי וללא חשש לפגיעה ברכיב. חשוב לציין כי השימוש בקטרים אנטי סטטיים איכותיים, שמונעים את ההצטברות והפריקה האנטי סטטית, מאריך את חיי הרכיב האלקטרוני.

קטר אנטי סטטי ראש שטוח

סוגים של קטרים אנטי סטטיים

ישנם מספר סוגים של קטרים אנטי סטטיים, כאשר לכל אחד מהם – תכונות ויתרונות ייחודיים המתאימים לסוגים ספציפיים של עבודות.

  • קטרים אלכסונים אנטי סטטיים – קטרים עם להבים דקים וחדים המעוצבים בזווית, בדרך כלל עם קצה דק, אשר מיועדים לחיתוך חוטי תיל ורכיבים קטנים. הם מדויקים להפליא ולכן נחשבים למתאימים במיוחד לעבודה שמצריכה דיוק גבוה.
  • פלייר שטוח אנטי סטטי – כלי זה, בעל קצה שטוח לפיזור לחץ אחיד עם מבנה משונן לאחיזה נוחה, מיועד לאחיזה והחזקה של רכיבים קטנים ולכיפוף ועיצוב חוטי תיל. פליירים אלה מתאפיינים בדיוק מושלם, ומאפשרים לעבוד עם חלקים עדינים מבלי לפגוע בהם.
  • מספריים אנטי סטטיים – מספריים אנטי סטטיים מדויקים המיועדים לחיתוך רכיבים קטנים ועדינים. המספרים, בעלי עיצוב קומפקטי ולהבים מחודדים, מסוגלים לחתוך גם דרך פלסטיק או טקסטיל. דגמים מיוחדים של מספריים מאובזרים בלהבים מעוקלים לחיתוך שאינו ישר.