ריצוף ESD – לתעשייה, ולא רק

ככל שהשימוש ברכיבים האלקטרוניים הרגישים לחשמל הסטטי גובר, כך גם המודעות ליתרונותיו של הריצוף האנטי סטטי גדלה בקרב אנשי התעשייה ובעלי העסקים. נביא כאן מספר נקודות עיקריות שיש לקחת בחשבון בעת בחירת ריצוף ESD (פריקה אלקטרוסטטית) למעבדות, בתי חולים, תעשיית האלקטרוניקה, חדרים נקיים, מערכות אוורור ומשאבות, טכנולוגיה רפואית, תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה, בתי חרושת ותעשיות אחרות.

הרכיבים האלקטרוניים הופכים למתוחכמים יותר ורגישים יותר להפרעות החשמל, לכן הצורך בשליטה סטטית גדל באופן אקספוננציאלי, במיוחד בענפים אשר מסתמכים על טכנולוגיה ומערכות מחשוב מתקדמות כגון בנקים, מרכזי נתונים, תחנות כוח, מגדלי פיקוח בתעופה, מוקדי חירום או אבטחה חיוניים, שם אובדן או פגיעה בנתונים יכולים להוות איום ביטחוני או בטיחותי.

ריצוף אנטי סטטי לחדר שרתים

למה קיים הצורך בריצוף אנטי סטטי?

כאנחנו חושבים על חשמל סטטי עולים בראשינו זצים חשמליים מעצבנים שאנחנו חוטפים מהנגיעה במכונית ביום שרבי. אולם יש להבין, כדי שבני האדם ירגישו את ההשפעות של הפריקה הסטטית היא חייבת להיות לפחות 3500 וולט. לצורך ההשוואה נציין כי חלקי המחשב הרגישים של ימינו עלולים להיפגע על ידי פריקה סטטית הנמוכה מ-20 וולט.

מכיוון שחשמל סטטי נוצר כתוצאה מהחיכוך בין שני חומרים, פעולה של דריכה פשוטה על הרצפה מהווה מקור להצטברות של החשמל הסטטי. לכן נקודת ההתחלה של כל חלל אנטי סטטי היא קודם כל ריצוף אנטי סטטי, או מה שמכונה ESD. למרבה המזל, כמעט כל חומר גלם של ריצוף, כולל שטיח, ציפוי אפוקסי, ויניל או גומי, יכול להיות מיוצר באופן שיספק תכונות אנטי סטטיות.

לפני שאתם ניגשים לבחירה של ריצוף אנטי סטטי מומלץ להבין את אופי הפעילות שתתרחש עליו וכיצד הוא יושפע מהציוד והאנשים שעובדים עליו. השאלה הראשונה שיש יש לתת עליה את הדעת היא: האם האנשים אשר דורכים על הריצוף ילבשו רצועות נעל לפריקת חשמל סטטי ונעליים מוליכות? אם התשובה היא לא, וזה המצב ברוב המקרים, אז הרצפה צריכה לשלב בתוכה מרכיבים מוליכים ולהיות בעלת יכולת למנוע או לעכב הצטברות של מטען סטטי.

התאמת סוג ריצוף ESD

כדי להתגבר על ההצטברות של המטען הסטטי, הריצוף צריך לעמוד בשתי דרישות בסיסיות. הוא לא אמור לתרום לייצור מטען סטטי והוא חייב לאפשר את ההארקה. אמנם דרישות אלה נראות בסיסיות, אך העניין לא כל כך פשוט. לדוגמא, רצפה אנטיסטטית של 3.5 kV לא תייצר מטענים הגבוהים מ- 3500 וולט. עם זאת, במקרים מסוימים היא לא תספק הארקה ברמה מספקת להפחתת המטענים לסף הנחוץ כדי להגן על האלקטרוניקה הרגישה במיוחד של ימינו.

פתרונות ריצוף אנטי סטטיים רבים אינם מסוגלים לספק את שתי התכונות הללו. העובדה שאריח ויניל מתפרסם כאריח ESD לא אומרת בהכרח שהוא ימנע בעיות של חשמל סטטי במוקד חירום או בחדר שרתים. מוליכים מסוימים מורכבים בעיקר מחומרים אנטי סטטיים, כגון פוליוויניל כלורי (PVC), ואילו יכולים לכלול גם הוספה קטנה של חלקיקי פחמן או גרפיט. למרות שהמוליכים המשובצים מאפשרים הארקה של ריצוף זה, קיים סיכוי שהוא לא יצליח למנוע הצטברות של מטען סטטי במקרים מסוימים.

הבנת הצרכים המדויקים של הפעילות המתרחשת במתחם והכרה מעמיקה עם סוגי הריצוף האנטי סטטי הקיימים בשוק יובילו אתכם לפתרון האופטימלי. כדי להיות בטוחים שאתם בוחרים באופציית ריצוף ESD בעלת תכונות המתאימות לצורך ואיכות מספקת כדאי לפנות לייעוץ עם מומחה בתחום.

סוגי ריצוף אנטי סטטי

חומר הגלם PVC מהווה מרכיב נפוץ בחלק גדול מרצפות ה-ESD. הוא נחשב יעיל לשימוש באולמות ייצור והרכבה עבור רכיבים אלקטרוניים רגישים לטעינה, שם הוא יכול לסייע במניעת פגמים מיידיים וסמויים. מכיוון ש PVC מונע הצטברות טעינה הוא אינו מושך מזהמים, ולכן הוא יכול גם לסייע בפגמים הקשורים לזיהום בפעולות ייצור נקיות במיוחד ומתאים לפעילותם של חדרים נקיים. חומר ה-PVC מהווה פתרון אנטי סטטי לא רק עבור רצפות. יישומיו האופייניים כוללים בין היתר כיסויים, חלונות, דלתות ולוחות גישה לציוד אלקטרוני, מכונות וכלים להרכבה, מחיצות שקופות, דסיקטורים, ארונות ותיבות. למוצר יש גם שימושים תעשייתיים כלליים רבים, כולל הגנה על התקני ייצור רגישים למטען סטטי ושליטה על פריקת ניצוצות בסביבה נפיצה.

אחד מפתרונות הריצוף האפשריים שמתמודד יפה עם סוגיית החשמל הסטטי הוא שטיח ESD. מטענים סטטיים מיוננים על פני השטיח ומועברים ישירות לקרקע באמצעות גיבוי תרמו-פלסטי מוליך ומערכת דבק מוליכה. כאשר אותו חדר השרתים מצויד באריח שטיח אנטי סטטי, כמות מזיקה של מטען סטטי לא תצטבר והציוד ישאר מוגן.

בין אפשרויות הריצוף ESD תוכלו למצוא חיפוי רצפה באריחים או יריעות PVC, יציקות אפוקסי, פרקטים, שטיחים ומשטחי דריכה אנטי סטטיים

ריצוף ESD לבית חולים