שקיות אנטי סטטיות

שקיות אנטי סטטיות מיועדות לאחסון ושינוע רכיבים אלקטרוניים אשר רגישים לפריקה אלקטרוסטטית. הן מיוצרות במגוון מידות, צורות, צבעים וסוגים, כאשר כל סוג מאופיין בתכונות ייחודיות ומיועד לרכיבים מסיווגים שונים. על מנת להתאים את הסוג הנכון של השקית האנטי סטטית למרכיב, יש להבין תחילה למה משמש כל סוג ומה המאפיינים המרכזיים שלו.

שקיות שילד אנטי סטטיות

שקיות שילד משמשות לרוב לאחסון ושליחה של מכשירים אלקטרוניים, הרגישים במיוחד לפריקה אלקטרוסטטית. שקיות אנטי סטטיות בנויות משכבות של דפי אלומיניום, פוליאסטר ופוליאתילן המונעים הצטברות של חשמל סטטי. מרכיבי השקית יוצרים מנגנון פיזיקאלי הזהה בתכונותיו למתקן "כלוב פאראדיי" (Faraday cage), הדוחה שדות סטטיים. מנגנון זה מאפשר הגנה על המרכיב הארוז בשקית מהשפעותיהם של מטענים החשמליים. על גב השקית מודפס הסמל ESD.

שקיות אנטי סטטיות

ישנם שני סוגים של שקיות מיגון:

  • שקיות במבנה מתכתי פנימי – הסוג הנפוץ והחסכוני, המספק הגנה גבוהה מפריקה אלקטרוסטטית.
  • שקיות במבנה מתכתי חיצוני – מספקות התנגדות סטטית נמוכה יותר, בשל המיקום המרוחק מהחלל הפנימי של השכבה המתכתית. שקיות אלה מיועדות לכוננים, צ'יפים ומכשירי אלקטרוניקה נוספים. השכבה המתכתית מאפשרת גמישות, כך שניתן לבצע התאמה לצורכי השימוש ולקבל שקית שטוחה, שקית רוכסן, גליל או שפורפרת. 

שקיות ורודות אנטי סטטיות

שקיות ורודות אנטי סטטיות מספקות הגנה בסיסית מחשמל סטטי במחיר משתלם. שקיות אנטי-סטטיות אלו אינן מכילות תרכובת אמוניה והן בלתי תלויות בתנאי הלחות. הן מיוצרות מחומרי הפלסטיק מסוג פוליאתילן ובניגוד לשקיות שילד, אינן מספקות הגנה מסוג כלוב פאראדיי, ועל כך, מאפשרות חדירה של שדות חשמליים אל תוך חלל השקית.

שקיות ורודות אנטי סטטיות מיועדות למוצרים שאינם דורשים הגנה מסוג  985_xlFaraday, אך מצריכים סביבה אנטי סטטית לאחר פתיחה ובתהליך השימוש. הדוגמאות השכיחות למוצרים אלו הינם כבלים או ברגים שאינם מכילים חלקים רגישים למטענים חשמליים, אך משמשים לטיפול במכשירים הדורשים סביבה אנטי סטטית.  

כמו כן, שקיות ורודות אנטי סטטיות מיועדות לאחסון או שליחה של מרכיבים שרגישים לחשמל סטטי, כאשר סביבת העבודה שלהם אינה דוחה פריקה אלקטרוסטטית. ניתן להשיג שקיות ורודות אנטי סטטיות במגוון רחב של צורות, בעובי שבין 2-8 מיל – העומדים בתקן החשמל של MIL-PRF 81705D סוג II. השקיות מוצעות בצבעי ורוד, כחול ושקוף, כאשר החלק העליון שלהם פתוח או סגור עם רוכסן.

 

שקיות חוסמות לחות אנטי סטטיות (Dri-Shield Bags)

שקיות חוסמות לחות אנטי סטטיות יוצרות חלל ואקום ומיועדות לאיטום מרכיבים שדורשים הגנה מפני לחות, קורוזיה, פריקה אלקטרוסטטית, הפרעות אלקטרומגנטיות ונזקים פיזיים.

שקיות שילדינג אלה עבות יותר משקיות שילד סטנדרטיות, מורכבות משכבות מרובות של פוליאסטר מתכתי,  מספקות שידור אדי הלחות (MVTR) בדירוג נמוך ומאופיינות ברמות העמידות והחוזק הגבוהות למניעת היווצרות החורים או הקרעים.

בבחירת שקית חוסמת לחות, יש להתחשב בפרמטרים ספציפיים של מערך האחסון והמשלוח של הרכיב המיועד לאיטום. יש לבחור בשקית המקנה דירוג MVTR בהתאם לצורך ועובי שיספק עמידות בפני נקב או קריעה.

סוג השקיות האנטי סטטיות חוסמות הלחות הנפוץ ביותר מאופיין בעובי הדפנות של 3.6 מיל ( Dri Shield 2000). למרכיבים הדורשים דירוג לחות נמוך יותר או אלה הזקוקים להגנה גבוהה יותר בפני הנקב, יש לבחור בשקיות עם שכבות הגנה בעובי של עד 7 מיל.

לאחסון או משלוח מרכיבים שמסווגים לצרכים צבאיים, מומלץ לבחור בשקיות שילד חוסמות הלחות בעלות סרט הגנה מסוג CADPAK ESD, העומד בתקן  MIL-PRF-81705D סוג I Class I.