תאורה בחדרים נקיים

רבים חושבים כי נושא התאורה הינו השלב האחרון בתכנון החדר הנקי. ואולם, לאיכות ולמיקום התאורה בחדר נקי יש חשיבות רבה ולכן, יש להשקיע חשיבה עליה מראש, הן מבחינת העוצמה הנדרשת כדי לספק תנאים אידיאליים לעבודה שמתבצעת בחלל והן מבחינת מיקום התאורה, על מנת לוודאי כי היא לא תפגע בזרימת האוויר, לא תחבל בתפקוד מערכת הסינון ולא תפריע למהלך העבודה במתקן.  

כדי להתאים את סוג התאורה עבור חדרים נקיים, יש להתייחס למספר פרמטרים, הכוללים את מבנה החלל וסביבתו, השימוש של החדר ותפקודו. אולם, הפרמטר המרכזי לקביעת העוצמה ומיקום התאורה בחדר נקי הינו הסיווג ISO של המתקן.

תקרה לחדר נקי

התאמת סוג התאורה לחדרים נקיים בדירוגי ISO שונים

בחדר נקי בדרגת 5 בסיווג ISO, נהוג להתקין מערכת סינון עוצמתית בתקרה, וזאת כדי לספק רמות הניקיון ומיזוג אוויר גבוהות במיוחד.  לעיתים, בחדרים אלה נדרש כיסוי מלא של התקרה. תנאים מורכבים מצריכים מערכת תאורה הבנויה על צינורות נורות לדים, וזאת מכוון שבשל המבנה לינארי שלהם ניתן להתקין אותם בין מסנני אוויר HEPA או ULPA. כך למעשה אפשר ליצור התפזרות אור מאוזנת בכל חלקי החלל. מומלץ להשתמש בגופי לדים בצורת טיפה, מכוון שהם קלים במשקל, נוחים לניקוי ולרוב אינם משפיעים  כלל על זרימת האוויר בחלל.  

בחדרים נקיים בדירוגים נמוכים יותר ניתן להתקין סוגי תאורת לד רבים, מכיוון שהתקרה בהם פחות רגישה. כך למשל, ישנה אפשרות להתקין כאן פנאלים שטוחים עם תאורת לד המשולבים בתקרת מונובלוק, עם גימור פלאש. גופי תאורה מסוג זה ניתנים לניקוי מלא באמצעות ניגוב או ריסוס.

תאורת לדים עבור חדרים נקיים מהווה כיום תחליף לתאורה הפלואורסצנטית והשימוש בה נעשה בשל חיסכון באנרגיה ויעילות שהיא מספקת. לתאורת לדים יש אורך חיים ארוך והיא מצריכה פחות חשמל. כמו כן, תאורת לדים קלה ונגישה יותר לתחזוקה, טיפול ולניקיון.

תקרת T-BAR לחדרים נקיים

תחזוקה וטיפול בתאורה בחדרים נקיים

תחזוקה קלה ונגישה הינה פרמטר חשוב נוסף, אותו יש לקחת בחשבון בבחירת סוג התאורה בחדר נקי. כך, כאשר השטח שמעל התקרה מוגבל וצוות התחזוקה יתקשה להשיג אליו גישה, מומלץ להתקין תאורה לחדר נקי הניתנת להחלפה בצד החדר.

אולם, כאשר השטח שמעל התקרה פנוי ונגיש, מומלץ להתקין מערכת תאורה מצד הגג, כזאת שמאפשרת תחזוקה וטיפול מבחוץ, מבלי להפריע לניהול התקין של החדר. התאורה שמותקנת מבחוץ חייבת להיות במעגל חשמלי סגור, כדי לשמור על הבטיחות במשך כל תהליך התחזוקה, ההחלפה והטיפול.

מיקום התאורה על פי מבנה החדר הנקי

כדי להבטיח שהמתקן יעמוד ברמות עצמת האור הנדרשות, ניתן ליצור הדמיית תאורה עוד בשלב התכנון. באמצעות תוכנה מקצועית, אפשר לתכנן את מערך ההתקנה באופן מדויק. כך, באמצעות ההדמיה אפשר לוודא כי התאורה תתפרש בחלל המתקן באופן שווה ואחיד, ללא שטחים חשוכים. תוכנת ההדמיה נדרשת גם כדי לבדוק האם פיזור התאורה יענה על הנהלים הנדרשים על ההפעלה והניהול של המתקן. בעזרת הסימולציה אפשר לוודא כי רמת התאורה אינה גבוהה מהנדרש וזאת על מנת לחסוך בעלויות התשתית, שימוש בחשמל והשקעה בתחזוקה.

מנורות בחדרים נקיים

בקרת התאורה בחדרים נקיים

בקרת התאורה נדרשת להתאמת רמת האור לצרכים הספציפיים של המתקן. יש לבחור את המיקום של לוח הבקרה בהתאם לאופי ולצרכים של המתקן. אם משתמשים בלוח בקרה ידני, מומלץ להתקינו בתוך חלל המתקן, כדי לאפשר לצוות המפעיל את הלוח לבצע את המשימה ללא צורך ביציאה מהחדר. יחד עם זאת, ניתן להתקין מערך תאורה אוטומטי המופעל מלוח הבקרה הראשי של המתקן, להתאמה לדפוסי העבודה של החדר הנקי.