fbpx

מנדפים ביולוגיים - Biosafety Cabinet

מנדפים ביולוגיים (ארונות בטיחות ביולוגיים) ממלאים תפקיד מכריע בשמירה על סביבה בטוחה ומבוקרת במעבדות בהן מטפלים בחומרים מסוכנים. הם נועדו להגן הן על צוות המעבדה ועל הסביבה מפני חשיפה לחומרים מזיקים, כגון מיקרואורגניזמים זיהומיים, כימיקלים רעילים וחומרים רדיואקטיביים. מנדפים ביולוגיים מותאמים ליישומים מגוונים של הפעילויות השונות בתעשייה, מחקר ופיתוח. הם מהווים חלק משמעותי בפרקטיקות המעבדה המודרניות.

היבטים פונקציונליים של מנדפים ביולוגיים במעבדה

הכלה של חומרים מסוכנים

מנדפים ביולוגיים מצוידים במסנני אוויר בעלי יעילות גבוהה (HEPA) הלוכדים חלקיקים הנישאים באוויר, כולל מיקרואורגניזמים וכימיקלים מסוכנים. תכונת בלימה זו מונעת את שחרור החומרים הללו לסביבה הסובבת, וממזערת את הסיכון לזיהום.

הגנה על צוות המעבדה

אחת המטרות העיקריות של מנדפים ביולוגיים היא להגן על אנשי מעבדה מפני סכנות פוטנציאליות. זרימת האוויר בתוך מכסה המכשיר יוצרת מחסום המונע בריחת מזהמים לחלל המעבדה. בנוסף, בהתאם לסוג המנדף (Class I, Class II Class III), ניתנות רמות שונות של הגנה, כולל הגנה מפני אירוסולים, אדים וחלקיקים.

סביבת עבודה סטרילית

מנדפים ביולוגיים חיוניים לביצוע הליכים סטריליים, כגון עבודת תרבית תאים וניסויים מיקרוביולוגיים. זרימת האוויר הלמינרית בתוך המכשיר יוצרת שדה סטרילי, מפחיתה את הסיכון לזיהום מיקרוביאלי ומבטיחה את שלמות הניסויים ותוצאות המחקר.

עמידה בתקני בטיחות

מעבדות המטפלות בחומרים מסוכנים נדרשות לעמוד בתקנות ותקני בטיחות מחמירים. מנדפים ביולוגיים מתוכננים ומאושרים על פי תקנים בינלאומיים, כמו אלה שנקבעו על ידי המרכז לבקרת ומניעת מחלות (CDC) וארגון התקינה הבינלאומי (ISO). עמידה בתקנים אלו חיונית לשמירה על סביבת עבודה בטוחה ומניעת תאונות או אירועי חשיפה.

סוגי מנדפים ביולוגיים

קיימים מספר סוגים של מנדפים ביולוגיים, כל אחד עם תכונות ויישומים ייחודיים:

  • מנדפים ביולוגיים Class I: מספקים הגנה על כוח אדם וסביבה, המתאימים לטיפול בחומרים בסיכון נמוך עד בינוני.
  • מנדפים ביולוגיים Class II: מציעים רמה גבוהה יותר של הגנה עם זרימת אוויר מסוננת HEPA לעבודה עם חומרים ביולוגיים מסוכנים, כולל פתוגנים.
  • מנדפים ביולוגיים Class III: מספקים את רמת הבלימה הגבוהה ביותר, המיועדים לעבודה עם חומרים מדבקים ביותר, רעלים וחומרים מסרטנים במערכת סגורה לחלוטין, אטומה לגזים.

תחזוקה ותפעול של מנדפים ביולוגיים

תחזוקה נכונה ובדיקה שוטפת של מנדפים ביולוגיים חיוניות על מנת להבטיח את יעילותם ובטיחותם. זה כולל החלפת מסנן באופן שגרתי, בדיקות מהירות זרימת אוויר ואימות ביצועים בהתאם להנחיות היצרן ולדרישות הרגולטוריות.

חדרים נקיים, ציוד למעבדות
Call Now Button