חדר נקי מודולרי

חדרים נקיים מודולריים משמשים לרוב בענפי הייצור והמעבדה. בשל ההתקנה הפשוטה והחוזק, הביקוש לחדרים אלה צומח מיום ליום בשלל התעשיות הרגישות לחדירת החלקיקים הזעירים, אשר עלולים לפגוע בתהליכי ייצור, אריזה או הובלה של המוצר. חדרים נקיים מודולריים נבנים עם קירות קשיחים ומוצקים (Hardwall), או לחילופין עם קירות גמישים (Softwall).

כל חדר נקי מהווה סביבה מבוקרת המאפשרת סינון חלקיקים מזהמים, כגון חלקיקי אירוסול, חיידקים מוטסים, אבק ואדים הנוצרים מתרכובות כימיות. חדר נקי מודולרי מציע הליך התקנה מהיר וקל עם התאמה מלאה לצרכים ספציפיים של המשתמש.

הקמת חדרים נקיים

סוגי חדרים נקיים מודולריים

חדר נקי מודולרי עם לוחות PVC גמישים ( Softwall) – שקופים או אטומים

חדרים נקיים הבנויים עם לוחות PVC מספקים תנאים מעולים למניעת החדירה של החלקיקים מהסביבה החיצונית וגם מקנים הגנה מצוינת בפני ההתפזרות של הממיסים והנוזלים שנמצאים בתוך החלל. לוחות PVC מאפשרים פתח כניסה ויציאה קטן, וכך מספקים שליטה גבוהה בכמות החלקיקים החודרים פנימה. בנוסף, לוחות PVC יכולים לתפקד כמעטפת חיצונית של חדר מודולרי קשיח או לשמש לחלוקה פנימית של חדר נקי – קשיח או גמיש. כיום, חדרים נקיים עם קירות גמישים נמצאים בשימוש נרחב בתעשיות אלקטרוניות.

יש לציין כי תחזוקת חדר נקי מסוג Softwall אמנם פשוטה, אך דורשת שמירה קפדנית על נהלים, בכדי להבטיח ביצועים מיטביים. היתרונות המרכזיים של חדרים מודולריים עם קירות גמישים הינם: פונקציונליות גבוהה ועלויות הייצור, ההתקנה והתחזוקה נמוכות. המבנה של חדרים עם קירות גמישים דומה לאוהל קל במשקל ונוח להרכבה, הניתן להתקנה בעמידה על הרצפה או בתלויה מתקרת החלל.

חדרים נקיים עם קירות Softwall בדרך כלל קטנים יותר  מחדרים עם קירות מוצקים (Hardwall), הם ניידים ויכולים להתאים לכל מידת החלל כדוגמת אוהל נקי. בשל המשקל הנמוך ותנאי הניידות, ניתן להעביר את רכיבי האוהל הנקי בקלות למיקום אחר או לפרק אותם במידת הצורך. בשל עלות הייצור הנמוכה יחסית, חדרים אלה מתאימים גם ליצרנים קטנים ולסטארטאפים.

חדר נקי מודולרי עם לוחות PVC

חדר נקי מודולרי עם קיר קשיח נוקשה של PETg

חדרים אלו בנויים עם קירות PETg שקופים המספקים עמידות גבוהה בפני התפזרות חלקיקים נוזליים וממיסים בתוך החלל. אחד היתרונות של חדרים אלה נובע מכך שניתן לצפות בחלל החדר מבחוץ, בזכות השקיפות המלאה של הקירות. כל הפאנלים יכולים לשאת סמלי המיתוג, בתנאי שהמדבקות הודפסו על הלוחות לפני ההתקנה, לרוב בצד החיצוני של הקיר, ולעיתים רחוקות על לוחות הצפייה או על לוחות ההפרדה בתוך החלל.

חדר נקי מודולרי עם מערכת פאנלים בנויה מראש

זוהי מערכת לוחות עם לוחות קיר ותקרה מובנים המאפשרת התאמה מלאה לצרכים ספציפיים של הייצור. מערכת הפאנלים נבנית עבור כל לקוח באופן נפרד, בשלב התכנון של חדר נקי. באמצעות מערכת פאנלים ניתן להתאים באופן אישי לכל לקוח מגוון רב של פרמטרים, כגון פתחי מעבר, דלתות, חלונות ועוד. כמו כן, מערך שלם של פאנלים בנויים מראש מספק מראה אחיד וחלוקת מבנה נוחה ונגישה.

תכנון ועיצוב חדרים נקיים מודולריים

עיצוב החדר הנקי המודולרי תלוי במידה רבה בדרישות הלקוח ובסטנדרטים המקובלים בענף התעשייה הספציפי. מערך תכנון של חדר נקי מודולרי כולל בתוכו עיצוב וחלוקת המבנה, מפרט הרכיבים, סוג גימור השטח, חומרי הפאנלים וכדומה. שלב הביצוע כולל ייצור והתקנה של כל המרכיבים בהתאם למערך התכנון.

קירות מודולריים לחדרים נקיים

עיצובים לחדרים נקיים מודולריים

מערכת מונו – בלוק

חדר נקי מודולרי הבנוי באמצעות מערכת מונו בלוק מורכב משני פאנלים זהים, מצופים באבקה, של קירות או תקרה ממתכת, המתאפיינים ברמת העמידות המותאמת לצרכים והדרישות של הייצור. חדרים נקיים אלה משמשים לרוב בתעשייה פרמצבטית, או לבנייה כבדה, וגם ליצירת חלוקה קבועה בתוך החלל.

תכונות של מערכת מונו – בלוק:

  • מתאימים לשימוש בתעשיות הדורשות חדרים נקיים בדירוגים גבוהים ביותר.
  • עשויים ממבנים מוצקים.
  • מספקים תנאי בידוד.
  • בנויים ממשטחים חלקים ויכולים לכלול חיבורים שטוחים.

מערכת קיר מודולרית

קיר מודולרי מהווה מסגרת עם מעטפת יחידה או מעטפת כפולה. מבנים מודולריים עשויים מזכוכית, אלומיניום או סוגים נוספים של חומרי הפאנלים ומיועדים לרוב ליישומים המבוססים על מוליכים למחצה (ייצור סיליקון). היתרון המרכזי של חדרים נקיים עם קירות מודולריים הינו גמישות ההתקנה, המאפשרת להתאים אותם לכל מבנה ולכל חלוקה. כמו כן, ניתן לשנות פרמטרים של קירות מודולריים בהתאם לשינויים בתהליך או דרישות הייצור.

תכונות של המערכות המודולריות:

  • עלות הייצור נמוכה יחסית.
  • משמשים בחדרים נקיים בדירוג גבוה.
  • קלים להתקנה ולהתאמה לדרישות הייצור.
  • ניתנים לשילוב עם צינורות אופקיים בפאנל.