תקרה לחדרים נקיים

לקטלוג תקרות לחדרים נקיים >

מתקני תעשייה ומחקר זקוקים יותר ויותר לעבודה בסביבה סטרילית ושימוש בחדרים נקיים לצורכי פיתוח או ייצור. חדרים נקיים מספקים חלל סטרילי ונקי המפחית את הסיכוי לזיהום במתקני ייצור של תרופות או ציוד רגיש לאיכות האוויר או לחלקיקים. לחדרים נקיים דרישות איכות אוויר מחמירות. הם הבנויים מחומרי גלם בעלי פריכות נמוכה ,עמידים בפני ריקבון לאורך זמן, ובכך מפחיתים את ייצור החלקיקים ואת האירוסולים.

תקרה לחדר נקי

חומרי הגלם

שיטת הבניה הפופולרית ביותר עבור מבני מעטפת בחדר נקי מבוססת על לוחות טרומיים. לוחות טרומיים עשויים משרף מלוכד,  אלומיניום Honeycomb , סנדוויץ' אלומיניום, uPVC ממוסגר אלומיניום, פלסטיק מחוזק בזכוכית ולמינציה בלחץ גבוה. לוחות לחדרים נקיים בגדלים מודולריים, המיוצרים מלוחות אלומיניום Honeycomb, נמצאים בשימוש נרחב בענף האלקטרוניקה, ייצור סמיקונדקטור או תחומי מחקר מדויקים של מדעי הפיזיקה.

בדרך כלל בחדרם הנקיים בתעשייה הפרמצבטית ניתנת העדפה למערכות תקרה בעלות פאנלים שכמות הסדקים והחריצים בהם קטנה ככל האפשר. הסיבה לכך היא אפשרות צמיחה של חיידקים שעלולה להתפתח בתוך החריצים.

לייעוץ לגבי תכנון והקמת חדרים נקיים

מבנה התקרה

בדומה לקירות לחדרים הנקיים, קבלת ההחלטה בנוגע למבנה וסוג התקרה לחדר נקי מוכתבת על ידי סיווג הניקיון של החדר ומה היא מדיניות הניקיון הצפויה, כולל התיחסות לחומרי הניקוי בהם יעשה שימוש. משקל התקרה, הקונסטרוקציה שעליה היא יושבת וגם שילוב של מערכות נוספות במבנה התקרה, מהווים היבט נוסף, אשר משחק תפקיד חשוב בתהליך ההחלטות ובתכנון התקרה.

תקרה תלויה לחדר נקי

תקרת T-bar

תקרות T-bar הפכו לפופולריות בחדרים נקיים רבים. זו היא תקרה קלה, המורכבות מלוחות אשר נתמכים במבנה רשת T של פרופילי אלומיניום. קונסטרוקציית התקרה מהווה למעשה גריד אשר נושא את לוחות תקרה, תאורה, ויחידות סינון ומכשור נוסף. רשת ה-T נתמכת לרוב על ידי מוטות מתיחה מושחלים עם אבזמים מתכווננים, המחוברים לתמיכה העליונה. סוג תקרת T-bar בה תבחרו תהיה תלויה בסיווג הניקיון ובמשקל התקרה. 

תקרה לחדרים נקיים - Walkable

תקרה שניתן ללכת עליה (Walkable)

תקרה הבנויה לעומסים של הליכה מאפשרת לאנשי התחזוקה להיכנס בבטחה לחלק העליון של החדר הנקי במהלך הבנייה והתחזוקה. זה מבטיח שיהיה לכם קל הרבה יותר לשמור על החדר הנקי שלכם במצב טוב ולבצע עבודות תחזוקה או החלפת פילטרים ואביזרים אחרים. עצם הבחירת בתקרה שניתן ללכת עליה מנגישה את המכשור הנמצא מעליה לאנשי הצוות. כנוצאה מכך בדיקות הרכיבים מתבצעות באופן קבוע, ובכך נמנעות תקלות טכניות שעלולות להשבית את הפעילות התקינה של הסביבה הנקיה או אף לפגוע בתוצר.

שילוב מערכות בתקרה

לוחות התקרה בחדר נקי נועדו להרבה יותר מאשר רק לסגור את החדר הנקי. התקרה מכילה מתקנים ואביזרים רבים, החיוניים לתפעול הרגיל של סביבת החדר הנקי. תכנון התקרה לחדר נקי צריך לקחת בחשבון שילוב של מערכות נוספות כמו פילטרים, מערכות מיזוג, תאורה, כיבוי אש ועוד. מבנה מודולרי גמיש והתיחסות מוקדמת למיקומי הפתחים הדרושים ואופן החיבור של הרכיבים השונים, מונעים תקלות וסוגיות טכניות בעת התקנת התקרה בשטח ותפעול החדר הנקי בהמשך. כמוכן, מבנה התקרה צריך לתת מענה הולם לעבודות תחזוקה שוטפות ותיקונים של המערכות במידת הצורך, לספק נגישות מירבית של אנשי הצוות ואפשרות שינוע ומעבר של רכיבי המערכות.

תכונות נוספות

אקוסטיקה – לעתים תכונות אקוסטיות מהוות חלק מהשיקולים לבחירת התקרה לחדר נקי. שטח פנים עם בליטות או מבנה מנוקב (מחורר) של התקרה הם הפתרון הנפוץ לצורך ספיגת גלי הקול ומניעת רעש אקוסטי בסביבה העבודה.

מיגון אש – התקרה חייבת לעמוד בדרישות של בטיחות אש ולהיות עשויה מחומרים שאינם נדלקים במהירות או בקלות.

עמידות לתנאי סביבה – התקרה צריכה להיות עשויה מחומרים בעלי עמידות ללחות גבוהה, עובש וצמיחת טחב.

תחזוקה וניקיון – התקרה צריכה להתאים לשגרת ניקיון יומיומית ולהיות עשויה מחומרים שניתן לשטוף או לקרצף אותם בקלות בלי לפגוע באיכותם ושלמותם.

לייעוץ לגבי תכנון והקמת חדרים נקיים